maandag 28 maart 2022

Expo Hoevelaken (Koninginneweg 1)

Afscheid huidige raad

De agenda wordt vastgesteld

Raadsleden kunnen tot 24 uur voor de vergadering melden dat zij vragen willen stellen aan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

Er zijn geen aanmeldingen

De besluitenlijst wordt voor kennisgeving aangenomen.

De voorzitter stelt eerst de samenstelling van de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven aan de orde. Deze commissie bekijkt ook de rechtmatigheid van de verkiezingen.
    De raad stemt in met de volgende samenstelling van deze commissie: mevrouw Van Drie, mevrouw Doppenberg en de heer Van Elteren.
    Mevrouw Van Drie geeft namens de commissie het volgende aan:
    De commissie heeft het proces-verbaal van de verkiezingen onderzocht. Na de eerste telling heeft het centraal stembureau besloten tot een hertelling, omdat er een miniem verschil was bij het toedelen van de 2e restzetel. In het proces-verbaal is een kleine onvolkomenheid tussen het aantal toegelaten kiezers en getelde stembiljetten gemeld. De commissie heeft geen opmerkingen over het rechtmatig verloop van de verkiezingen.
    De raad stelt vast dat de verkiezingen rechtmatig zijn verlopen.

De heer Van Elteren geeft namens de commissie onderzoek geloofsbrieven het volgende aan:
    De door de raad van de gemeente Nijkerk benoemde raadscommissie ‘Onderzoek geloofsbrieven’ heeft de geloofsbrieven en de volgens de Kieswet benodigde stukken ontvangen van:

• De heer M.J. Aman
    • De heer B. Veldhuizen
    • Mevrouw P.M. van de Weijer-Feuerstein
    • Mevrouw M. Willems
      De commissie heeft de stukken onderzocht.
      Uit de stukken van mevrouw Lanting-Van Rhee blijkt dat zij eigenaar is van boekhandel Roodbeen. Deze boekhandel levert goederen en diensten aan de gemeente Nijkerk. Gelet op artikel 15 van de Gemeentewet mag een raadslid geen overeenkomst met de gemeente aangaan of slechts met ontheffing van de provincie. In de afgelopen jaren is hiervoor door de provincie ontheffing verleend. Momenteel loopt een aanbestedingstraject voor deze diensten. Als boekhandel Roodbeen deze diensten mag blijven leveren, zal mevrouw Lanting opnieuw ontheffing aanvragen bij de provincie. In afwachting van de uitkomsten van de aanbesteding en vervolgens zo nodig een besluit op het verzoek tot ontheffing adviseert de commissie mevrouw Lanting toe te laten als lid van de gemeenteraad van Nijkerk. In het geval de ontheffing niet wordt verleend, zal mevrouw Lanting gevraagd worden opnieuw een afweging te maken.
      De overige benoemden voldoen aan de door de Gemeentewet gestelde eisen.
      De commissie adviseert alle benoemden toe te laten als lid van de raad van de gemeente Nijkerk.
      De raad stemt in met de bevindingen van de commissie en daarmee tot toelating van de benoemde leden tot lid van de raad. De installatie is gepland op woensdag 30 maart 2022.

De volgende raadsleden nemen afscheid: A.M. Boer (ChristenUnie-SGP), J.C. Doppenberg (VVD), F.G. van Drie-Davelaar (CDA), M. van Elteren (De Lokale Partij), J. van Heugten (PRO21), R.A.W. van den Hoek-Horst (De Lokale Partij), A. Klompenhouwer (De Lokale Partij), J.J. Lok (ChristenUnie-SGP), J.B. Nijeboer-van Dijk (VVD), D. Palm (ChristenUnie-SGP), H. Rozema (ChristenUnie-SGP), R.J.L.M. Ruesen (PRO21), J. van Ruler (CDA), H.W. Stuive (CDA), B.H. Verbeek (PRO21), L.J.M. de Wals (PRO21), J.W.J. Weel (CDA), B. van der Woerd (VVD). De voorzitter spreekt hen toe en overhandigt hen een zilveren penning met het wapen van Nijkerk.
    De volgende raadsleden ontvangen een koninklijke onderscheiding: de heer A.M. Boer (raadslid 2002-2022), mevrouw F.G. van Drie-Davelaar (raadslid 2010-2022), de heer M. van Elteren (raadslid 2002-2022), de heer A. Klompenhouwer (raadslid 1998-2022), de heer H. Rozema (raadslid 2010-2022), de heer J. van Ruler (raadslid 2010-2022), de heer H.W. Stuive (raadslid 2010-2022), en de heer B. van der Woerd (raadslid 1990-2002 [gemeente Hoevelaken] en 2002-2022).
    Namens de koning spelt de voorzitter hen het zilveren versiersel op, dat hoort bij het lidmaatschap in de Orde van Oranje-Nassau.
    De heer B.H. Verbeek ontvangt de gemeentelijke erepenning in zilver. Het college van b en w heeft deze bij besluit van 15 maart 2022 aan hem toegekend, gelet om zijn inzet voor de gemeenteraad. Hij is raadslid geweest in 1999 (gemeente Hoevelaken) en van 2002-2006, van 1 september 2008 tot 21 december 2008, 2014-2018 en vanaf 25 september tot en met maart 2022. In de tussenliggende periode is hij meermaals commissielid geweest.

Na afloop van deze bijzondere vergadering zijn alle aanwezigen van harte welkom voor een informeel samenzijn in een zaal van de Expo.